Histamínová intolerancia – eliminačná diéta krok po kroku

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Histamínová intolerancia – Eliminačná diéta krok po kroku

1. Neexistuje zoznam, ktorý by bol 100%-ný

V prvom rade si povedzme, že po internete koluje niekoľko rôznych HIT zoznamov, z ktorých asi ani jeden nemôžeme považovať za 100%-ný. Avšak za taký najrelevantnejší sa považuje švajčiarsky zoznam potravín, ktorý môže byť minimálne odrazovým mostíkom a ktorý sa rokmi zvykne aj aktualizovať. Aj tam sa však našli neoverené fakty. Ako príklad uvediem škoricu, muškátový orech, pohánku, banány… Tieto všetky sa všeobecne na zoznamoch často vyskytujú medzi zakázanými čo je absolutny nezmysel! Nikto si totiž nedá námahu vysvetliť, že napríklad taký banán sa stáva “histamínovou bombou” až po jeho prezretí, teda keď začne mať hnedé fliačiky. Ľudia banán automaticky vylúčia “lebo sa nesmie”. Tak isto ako prezretý banán sa ale nesmie ani prezretá hruška, jablko, broskyňa  a podobne. HIT totiž treba pochopiť (viac o tom nižšie)! Preto je najlepšie, ak si časom vytvoríte svoj vlastný zoznam.

2. Každý sme individualita a čo sedí jednému, nemusí sedieť aj druhému.

Je dôležité riadiť sa hlavne vlastným telom! Ak máte pocit, že vám niečo robí ťažkosti, hoc je to na zozname medzi “povolenými” nekonzumujte to, naopak ak máte pocit, že vám niečo nikdy nerobilo ťažkosti, no na zozname to je medzi “zakázanými”, prečo by ste to mali vylúčiť?  Môže ísť zrovna o potravinu, ktorá sa na zoznam dostala pretože si nikto neoveril ďalšie fakty a vedecké výskumy.
Základom je počúvať svoje vlastné telo a uvedomiť si ako HIT funguje.

3. Prvoradá je čerstvosť a kvalita potravín. No nazabúdame ani na skladovanie a prípravu jedál.

Histamín sa tvorí státím, zrením, hnilobou… Akonáhle sú napríklad ovocie a zelenina prezreté, jemne nahnité, stávajú sa pre histaminika nevhodným. Nestačí iba vyrezať nahnitý kúsok ako by to spravil zdravý človek. Tak isto mäso či ryby, ktoré majú zvýšenú kazivosť, nenechávame po zabití v chladničke niekoľko dní (alebo nekupujeme z chladiarenského pultu). Mäso je dôležité okamžite zamraziť resp. spracovať. Mrazením sa totiž tvorba histamínu pozastavuje. Z takého istého dôvodu sa odporúča vyhnúť fermentovaným produktom, kvasniciam, zrejúcim syrom, či údeninám. Najviac by ale histaminik mal byť opatrný s priemyselne spracovanými potravinami, ktoré obsahujú rôzne aditíva, farbivá, ochucovadlá a podobne. O tom asi nemusíme hovoriť, že zeleninu, ovocie či mäso sa snažíme kupovať lokálne; vajcia z voľného výbehu; oleje panenské, nerafinované; koreniny kvalitné atď. Toto je totiž základ nie iba pre histaminika, ale aj pre zdravého človeka.

4. Množstvo a kombinácia jednotlivých potravín zohrávajú taktiež dôležitú úlohu.

Tu si musíme uvedomiť, že potraviny sú vyhodnotené ako vysokohistamínové podľa určitej koncentrácie hitamínu na hmotnosť danej potraviny. Nie je jedno, či si dáte 1-2 jahody alebo si na 2 krajce chleba natriete jahodový džem. Tak isto je rozdiel, či si dáte 4-5 listov čerstvého špenátu do šalátu alebo si kúpite mrazený šalát, v ktorom je tých listov povedzme 200. 
Rovnako dôležitá je aj kombinácia. Ak ste si v jeden deň “dopriali” 1-2 jahody, nebudete predsa pokračovať so špenátom. Tzv. histamínový pohárik sa totiž veľmi rýchlo dokáže naplniť.

5. Zbytočné vylúčenie viacerých potravín a predlžovanie eliminačnej diéty nemá žiaden efekt.

O tomto bode sme si už napísali viac, no zopakujeme, že ak ani po 4-5 týždňov eliminačnej diéty nepociťujete úľavu, príčina bude niekde inde. Môžete napríklad stále konzumovať mliečne produkty a pritom ani neviete, že najväčšie ťažkosti vám robia práve tie, pretože máte nezistenú intoleranciu laktózy.

6. Pozor na stres!

Vedeli ste, že stres, napätie, adrenalín ale aj prilíšná eufória môžu histamín zvyšovať? Všimli ste si niekedy, že pred skúškou v škole, prednáškou na meetingu v práci, či nejakým verejným vystúpením sa necítite dvakrát najlepšie (búšenie srdca, odbehnutie na toaletu, pocit na odpadnutie)? Prestne tak, to všetko s tým súvisí. A tak isto celková životospráva. HIT často diagnostikujú ľuďom, ktorí prekonali nejaký ťažký traumatizujúci zážitok, smrť v rodine, rozvod ale príčinou môže byť aj iné ochorenie, či dlhodobé užívanie liekov.


Na záver najdôležitejšia otázka – čo teda môžem jesť?

Skôr by bola na mieste otázka, čo nemôžem jesť? Potravín, v ktorých bola nájdená vysoká koncentrácia histamínu je veľmi málo, avšak ako sme si povedali predtým, aj níkohistamínová potravina sa v procese kazenia stáva “histamínovou bombou”. Niektoré potraviny sa ďalej môžu označovať za liberátory alebo blokátory (teda uvoľňujú histamín z buniek alebo blokujú enzým DAO). Zo začiatku je preto vhodné byť opatrný s paradajkami, špenátom, avokádom, baklažánom, citrusmi, jahodami či ananásom. Avšak časom, keď je človek stabilizovaný obvykle stoleruje pár listov špenátu, či 1-2 jahôdky z vlastnej záhrady. Tak isto sa odporúča vylúčiť alkohol, kávu, čokoládu a veci, ktoré sme si už vymenovali – výrobky, ktoré vznikajú fermentáciou (vrátane octu, balzamika, horčie, sójovej omáčky), kysnuté pečivo, polotovary… Niektorí špecialisti odporúčajú na prvé 4 týždne vylúčiť aj najväčšie alergény ako lepok, mliečne produkty, či vajcia, no táto voľba je iba na vás.

Eliminačná diéta – môžem jesť lavaš počas nej?

Lavaš je pre histaminikov takou malou “záchranou”, nakoľko mnhí po prijatí informácie, že kysnuté pečivo nie je vhodné, nevedia ako ďalej, čo si upiecť, či si môžu vôbec nejaké pečivo kúpiť aj v obchode? Keďže náš lavaš je nekysnutý, poctivo, domácky vyrábaný, bez akýchkoľvek pridaných látok, je vhodnou voľbou aj v začiatkoch. Volili by sme ale špaldový, neochutený, nakoľko pšeničný lepok sa môže považovať za tzv. liberátor. To sa ale týka iba tých prvých týždňov. Mnohí naši kamaráti, histaminici, po čase normaĺne tolerujú aj pšeničný, či škoricový.

Autor článku: Patrícia Molnárová Turiničová

www.hitjezdravozit.sk

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email